Miroslava Večeřová (1985)

Studia: 2013 - 2014 - Vysoká škola uměleckoprůmyslová (Aleksandra Vajd, Hynek Alt), Praha 2013 – Akademie výtvarných umění (Anna Daucikova, Jana Kapelova), Praha 2005 – 2008- Ba(Hons) Photography (artist prof. Martin Newth), University of the Arts London, Camberwell Collage, Londýn Ústředním tématem v pracích Miroslavy Večeřové je zkoumaní samotného povrchu záznamových médií, ať už jde o objekt fotografie nebo o objekt snímání. Používá decentní sochařské, malířské a performativní principy, které se potkávají ve fotografii, videu nebo instalaci. Pracuje především s vrstvením materiálů jako jsou dvoudimensionální plochy, časti těla, různorodé hmoty, kusy hraček, přírodní a umělé prvky, barvy, krajinné záběry a tak dále. Dlouhodobě se zajímá a analyzuje hranice umělého a žitého světa. Výběr ze samostatných výstav: Výstava Delta.Fotografien: Tschechisches Zentrum, Berlin, 2015 Výstava Umělé dýchání: KIV, Praha Výstava Flying Objects: Vitrína Deniska, Olomouc, 2014 Výstava Daphne a meandr: Galerie 209, Brno, 2014 Daphne, dcera říčního boha Péneia prchající před láskou zasaženým Apollónem, se podle řecké mytologie nechala proměnit ve vavřínový strom. Motiv lze vnímat i skrze slavnou Berniniho sochařskou interpretaci. Ta představuje právě mistrné zvládnutí figury v pohybu prostřednictvím statického umění. A právě Miroslava Večeřová ve svých posledních dílech mimo jiné pracuje s přechody mezi statickým a pohyblivým obrazem. Ústřední roli v jejích videích často hraje fotografie, která se stává prostředkem simulace určitého prostředí. Performativním zásahem je však zbavována své iluzivnosti, čímž je upozorněno na plošnou povahu média nebo samotný materiál nesoucí fotografický obraz. Metamorfózy mezi živým-dynamickým a neživým-statickým nezůstávají pouhou formální hrou s ohledáváním vlastností média, ale najdeme je i v symbolické rovině obsahů autorčiny práce.