Josef Bolf (1971)

Studia: 1990-1998 - Akademie výtvarných umění v Praze (Načeradský, Kokolia, Skrepl) 1995 - Kongsthögskolan, Stockholm, Švédsko 1996 - Akademie der Bildende Künste, Stuttgart, Německo (Kniha Josef Bolf – Tomáš Pospiszyl+Josef Bolf, rozsáhlá vázaná publikace shrnující dosavadní umělcovu tvorbu s autorskou přílohou, nakladatel Divus, 2009) Bolf se svojí tvorbou řadí k nejvýraznějším představitelům své generace i českého současného malířství vůbec. Bolfovy malby zalidňují podivné figury, napůl zvířata, napůl lidé, v nichž se komiksová stylizace setkává s všudypřítomným smutkem a zranitelností. Bolfovi hrdinové v sobě spojují infantilní zjev, nostalgii a nevysvětlitelné nutkání k sebedestrukci. Při pohledu na růžového pejska s očima jak z dívčího památníku a hlavní pistole zastrčenou do úst, se vnucuje pocit, že Bolf vystihl jistou rozpolcenost, která není jen projevem autorovy osobní posedlosti, ale do jisté míry pojmenovává charakteristický rys doby. Bolf zachycuje svět, kde si melancholie podává ruku s neurózou. Jeho sdělení jsou pokaždé intenzivně osobní až lehce vyšinuté ať už se jedná o malby, americké retuše, kresby nebo komiks. (www.artlist.cz) Výběr ze samostatných výstav: Výstava Spodní Proud: Galerie Rudolfinum, Praha, 2009 “Jemné rysy rozkladu pod nablýskaným povrchem” - tak výstavu charakterizoval její kurátor Petr Nedoma - představují Jiřího Straku, Martina Edera, Jonathana Meese a Josefa Bolfa. Výstava Těžká planeta: Hunt Kastner, Praha, 2015 Mnohdy idealizované dětství - hodnoty, se kterými si ho spojujeme (nevinnost, bezstarostnost), jsou v Bolfových obrazech otřeseny. Umělec vnáší do dětského světa především vykořeněnost. Motivy sídliště, které evokují bojiště, nikoliv domov, doplňuje vystavený film, který vznikl hrou (průnikem, vrstvením atp.) s obrazy. Komentář samotného Bolfa vystihuje bydlení na sídlišti s naléhavostí jemu vlastní. Výstava Inventář před zmizením: Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov, 2013 „Je to podle jedné knihy fotografií z francouzského venkova 20. let, ale zároveň mi připadá, že se to může týkat i snů, které k ránu a přes den zapomínáme nebo je to prostě seznam věcí, které ztrácejí smysl. Inventářem se také v počítačových hrách nazývá soupis všech předmětů, které hráč ve hře našel, koupil nebo dostal na začátku,“ říká autor o výstavě. Výstava Don´t Look Now: Jiří Švestka Gallery, Berlín, 2011 Inspirace filmem Don´t Look Now, který vypráví příběh mladých manželů, ti se vyrovnávají se smrtí své dcery. Výstava Josef Bolf: Soft and Heavy, Trafo - House of Contemporary Arts - Trafo Gallery, Budapešť, 18. 02. - 22. 03. 2015